Man kjenner igjen Karl Bjorå på gitarlyden. Den sager og humper lekent gjennom landskapet som fossene i Evje, den vakre bygda i Setesdal som han kommer fra. Karl og familien hans var med på å starte den intime festivalen Terassejazz på Dølen Hotel i Evje, og det er noe påfallende setesdølsk med den blandingen av kåntri og folkemusikk som helt uanstrengt bobler fram i musikken hans.
Karl Bjorå er en av de viktige skikkelsene i Den Nye Norske Jazzscenen™, som har vært toneangivende for det norske musikklandskapet det siste tiåret. Han har spilt gitar i blant andre Megalodon Collective og Yes Deer, og vært en viktig gun-for-hire med mange flere ensembler. De siste årene har han gradvis blitt mye tydeligere som bandleder og komponist, og da vi fikk vite at han i år skulle slippe sin tredje plate, I Would Have Made It, føltes det opplagt å endelig booke ham til Mandaljazz.
Som nevnt er det elementer av country og norsk folkemusikk i musikken hans, men det er også mye mer (ikke minst jazz da, så klart!). Singelen “Let’s Just Try” åpner med et smell, i form av en hylende gitar, og man skulle nesten tro at man hadde satt på en plate av de støyende indierock-legendene Sonic Youth. Bjorå virker generelt å være veldig inspirert av de mer eksperimentelle delene av rocken, som Jim O’Rourkes avantgarde-americana og nevnte Sonic Youth. Vi hører også snev av den landlige progrocken til King Crimson.
Karl Bjorå Ensemble: Karl Bjorå - gitar og komposisjon Tuva Syvertsen - hardingfele, fiolin og vokal Selma French - hardingfele, fiolin og vokal Vegard Lien Bjerkan - piano Håvard Aufles - synth Bárður Reinert Poulsen - bass Andreas Winther – trommer